فهرست مطالب

نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
پیاپی 35 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • «پرسپکتیو معکوس» در نگاره های ارمنی جلفای نو در قرن هفدهم میلادی
    عبدالله آقائی* صفحه 1

    تولید نسخ خطی و مصور کردن آن ها برای مهاجران ارمنی ساکن جلفای‎نو در قرن هفدهم میلادی اهمیتی مضاعف داشته است. نگاره های تولیدشده در جلفای نو در طول قرن هفدهم از تنوع سبک شناختی بسیاری برخوردارند. هدف این پژوهش بررسی بنیادهای مشترک این آثار در شیوه ترکیب زوایای دید و فضاسازی مبتنی بر آن است. در این زمینه از پیشینه تحلیلی نظریه پردازان «پرسپکتیو معکوس» و به طورخاص از شیوه تحلیلی «لیف ژگین» استفاده شده است. این نظریه پردازان در میانه های قرن بیستم در فضای فرهنگی-هنری روسیه به دنبال تبیین قواعد ساخت فضا در نقاشی های پیشامدرن و بالاخص در سنت شمایل نگاری بودند. بدین منظور با استفاده از روشی توصیفی-تحلیلی نگاره هایی از هنرمندان ارمنی صاحب سبک و تاثیرگذار آن دوران از ابتدا تا انتهای قرن هفدهم انتخاب شد، به گونه ای که این آثار بتوانند تنوع سبک شناختی آن مکتب را در آن بازه زمانی نمایندگی کند. از بررسی این نگاره ها مشخص شد که خطوط موازی در بازنمایی موضوعات نه بر یک افق بلکه به سوی مناطق متعددی همگرا شده است. یافته های مقاله حاکی از آن است که در نگارگری جلفای نو انواع تکرارشونده ای از دگردیسی های شکلی دیده می شود که ناشی از تجمیع و تلخیص نماها از زوایای دیدی پویا است. این دگردیسی های دیداری به شکل های متنوعی ازجمله تجمیع نماها در معماری ساختمان ، تحدب نامعمول سر و بدن فیگور، اضافه شدن «سطوح مکمل» به چهره، معلق شدن اشیاء و چرخش آن ها به سوی بیننده، دیده می شود. بنابراین می توان گفت که علی رغم تنوع سبک شناختی نگاره های جلفای نو، «پویایی زوایای دید» نقشی اساسی در شکل گیری فضای دیداری آثار داشته است. ازآنجاکه پویایی زوایای دید، زیربنای تعریف «پرسپکتیو معکوس» در نظریه فلورنسکی و ژگین است، می توان گفت که آثار این مکتب عموما نشان دهنده کاربست این پرسپکتیو در ساخت فضایی است.

    کلیدواژگان: نقاشی ارمنی، نگارگری جلفای نو، پرسپکتیو معکوس، زاویه دید، لیف ژگین
  • رویکردی به تاریخنگاری عکاسی معاصر ایران: از بی رسانگی عکس در دهه 1360 تا بیش رسانگی عکس در دهه 1380
    شهاب الدین عادل*، آرام محمدی، محمدرضا مریدی صفحه 2

    تاریخنگاری عکاسی معاصر ایران تاکنون بیشتر به شرح رویدادهای سیاسی و اجتماعی، و تاثیرشان بر روند عکاسی پرداخته است. در حالی که شرح این روند نمیتواند رویدادنگارانه باشد، بلکه باید بتوان تحولات تصویر و زبان بصری عکس، که خود متناظر با سیاست و حیات اجتماعی در حال دگرگونی بوده است، را هم مورد مطالعه قرار داد. به این منظور، در مقاله حاضر، نظریه دیوید بولتر و ریچارد گروسین در باب منطق دوگانه «بی رسانگی» و «بیش رسانگی» به عنوان رویکرد تحلیلی اختیار شده است، که نتایج نشان میدهد:در دهه شصت، رسانه عکس مقهور واقعیتهای عظیم و خطیر انقلاب و جنگ بود، و صرفا همچون پنجره و مجرایی برای انتقال عمل میکرد و خود میل و مجال خودنمایی نداشت. در این دهه، فهم از عکس بر اقتباس و تصاحب واقعیت بیرونی مبتنی بود و ویژگیهای تصویر عکاسی ناشی از ساختار واقعیت دانسته میشد، اما در دهه های بعد، نقش رسانه در بازتاب واقعیت برجسته شده و تجربه عکس با این نگرش اتفاق می افتد که، نه با واقعیت بلکه با واقعیتی باواسطه و رسانه ای شده (ساماندهی شده با رسانه) و در مواردی نیز تنها با خود رسانه مواجهیم. در دهه هشتاد عکاسی به سمت خودارجاعی و خوداندیشی گرایید.

    کلیدواژگان: تاریخنگاری عکاسی، تاریخ عکاسی معاصر ایران، بی رسانگی، بیش رسانگی، دیوید بولتر
  • بررسی سیر تحول انگشتری ها در دوران سلجوقی، تیموری و صفوی
    علیرضا شیخی*، الهه رضانژاد یزدی، عطیه جهانیان صفحه 3

    هدف، شناخت ساختار بصری و محتوای انگشتری های دوره های سلجوقس، تیموری و صفوی به عنوان سه دوره درخشان در هنر فلزکاری است. بنابراین شیوه ساخت، فرم، تزیینات انگشتری ها چه سیر تحولی را پشت سر گذاشته است و چه محتوایی بر آنها حکاکی شده است؟ رویکرد تحقیق، کیفی و روش، توصیفی، تحلیلی و تطبیقی با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و میدانی است. یافته ها نشان دارد دوره سلجوقی را باید دوران نوآوری دانست. انگشتری ها از لحاظ طراحی، هندسی و تزیین فراوانی دارند . سنگ های عقیق، فیروزه، یاقوت ارغوانی، مروارید و لعل با برش های مدور، برجسته و گنبدی، آراستگی به انگشترهای این عصر بخشیده اند. عصر تیموری دوره گذار از سبک پرتکلف سلجوقی به عصر مدرن صفوی است . انگشتری در این دوره با ورود فرم های مختلفی چون قطره اشکی و ماری (اژدر) دچار دگرگونی شده و صنعت زینت سازی پیشرفت داشته است. در عصر صفوی به سبب حضور جواهرسازان اروپایی در دربار، زرگران با فنون رایج و سبک های زیورآلات اروپا آشنا شدند. کاربرد نگین فیروزه برای تزیین انگشتری ها بسیار رواج داشته است و نگین ها اغلب با مضامین شیعی ، اسامی ایمه معصومین با تاکید بر نام علی (ع) آراسته شده اند همچنین این دوره را باید اوج به کارگیری خطوط نسخ و نستعلیق در تزیینات انگشتری ها دانست.

    کلیدواژگان: انگشتری، سلجوقی و تیموری و صفوی، رکاب و نگین
  • گونه شناسی شکل قاب و تحلیل تاثیر آن بر حسن وضع در کتیبه های نستعلیق بناهای دوره صفوی
    فرهاد خسروی بیژائم* صفحه 4

    بخش قابل توجهی از آثار خوشنویسی ایران، در قالب کتیبه نگاری نستعلیق دیده می شود که در تزیینات معماری دوره صفوی با پیشرفت هایی همراه بوده است. از وجوه قابل تامل این آثار، تنوع شکل قاب بندی ها است که ناخواسته بر بخشی از اصول و قواعد خوشنویسی مانند حسن وضع تاثیرگذار بوده است. پرسش های پژوهش بدین قرار است: شکل قاب بندی های کتیبه های نستعلیق بناهای دوره صفوی، در چند گونه قابل دسته بندی است؟ و چه تاثیری بر قاعده کرسی و ترکیب در خوشنویسی این آثار داشته است؟ در راستای رسیدن به پاسخ، کتیبه های نستعلیق بناهای صفوی مورد مطالعه کتابخانه ای و میدانی قرارگرفته و جهت جلوگیری از تکرار نمونه های مشابه، از هر گونه، یک مورد آن در نتیجه گیری استفاده گردیده است. نتایج بیانگر آن است که آثار در قالب دو گونه عمده "کتیبه های یکپارچه" و "کتیبه های قاب بندی" قرار می گیرند. کتیبه های یکپارچه، در دو گروه چهارگوش و محرابی، و کتیبه های قاب بندی در سه گروه: چهارگوش، ترنج و سایر شکل ها، قابل تفکیک و طبقه بندی هستند. تاثیر قاب بر حسن وضع در مواردی چون: عدم پایبندی به کرسی اصلی، تعدد کرسی های اصلی، فشرده شدن سطر، جابجاکردن و سوارکردن حروف، تغییر اندازه یا شکل حروف مشهود است. قاب بندی های ترنجی در مقایسه با قاب های چهارگوش، از منظر ارتباط فضای منفی بین متن و قاب، همخوانی بیشتری دارند. همچنین، کوتاه شدن کشیده ها، فشرده شدن خرداندام ها، کم شدن خلوت و بیاض، تغییر در اندازه یا حذف سرکش ها، بالارفتن دوایر، پرکردن فضای منفی داخل دوایر با حرف و نقطه؛ بخشی از مواردی است که در اثر تعدد کرسی به وجود آمده و بر ترکیب کلی اثر تاثیر مستقیم داشته است.

    کلیدواژگان: خوشنویسی صفوی، کتیبه های نستعلیق، قاب کتیبه، حسن وضع، کرسی نستعلیق
  • تحلیل رویکردهای انتقادی نقاشی نوگرای معاصر ایران در بازخوانی نگارگری سنتی
    محمود وطن خواه خانقاه، محمدکاظم حسنوند* صفحه 5

    از زمان طرح رویکرد بومی گرایی در اوایل سده حاضر در ایران، شاهد استفاده گسترده و متنوع از نقشمایه های هنرهای سنتی در آثار هنر معاصر بوده ایم. در این میان مواجهه هنرمندان نقاشی نوگرای معاصر نیز با نگارگری سنتی به شیوه ها و رویکردهای مختلفی شکل گرفته که هرکدام پایگاه فکری و اجتماعی ویژه ای داشته و تابع گفتمان های متفاوتی است. لذا این رویکردها ارتباط مشخصی با تحولات و جریانات اجتماعی در تاریخ معاصر ایران دارند و لزوم صورت بندی روشمند آنها بر اساس رویکرد و دلالت های معنایی ساختاری آثار هنری وجود دارد. یکی از مهم ترین این رویکردها، رویکرد «انتقادی» است که طیف متنوعی از آثار هنری قابل مشاهده و دسته بندی است. لذا هدف این پژوهش با فرض وجود نوعی رویکرد انتقادی، بازشناخت و تحلیل ویژگی های آثار شکل گرفته با این رویکرد در دو گروه خودانتقادی و خاورمیانه ای است که به بازخوانی نگارگری سنتی پرداخته اند. این پژوهش کیفی که با روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی منابع کتابخانه ای انجام گرفته، در پی پاسخ به این پرسش برآمده که صورت بندی مواجهه انتقادی نقاشی معاصر ایران با نگارگری سنتی، به چه نحو است و آثار ملهم از آن با چه ویژگی هایی خلق شده است؟ نتایج این پژوهش نشان می دهد که نه تنها تعامل نقاشان نوگرای معاصر ایران با نگارگری سنتی، فراتر از غرب گرایی یا سنت گرایی صرف از طریق رویکردهای متنوعی اعم از انتقادی شکل گرفته، بلکه این رویکرد انتقادی، خود شامل گروه بندی متفاوتی شامل خودانتقادی و خاورمیانه ای است و آثار ذیل هر گروه، حایز ویژگی های ساختاری و تشخص گفتمانی است که سبب ساز استقبال یا انتقاد داخلی و خارجی نیز گشته است.

    کلیدواژگان: نقاشی نوگرای ایران، نگارگری، رویکرد انتقادی، هنر سنتی، هنر معاصر ایران
  • تاملی بر گستره معنا و مصادیق «جامه» در تاریخ بیهقی
    محسن ناصری*، زینب صادقی صفحه 6

    تاریخ بیهقی به مدد اتخاذ شیو ه ای بی بدیل در روایت اخبار، در خلال نقل احوال حاکمان و رویدادهای حکومتی، بستر رخداد وقایع را نیز چنان به تفصیل توصیف کرده است که حاوی مجموعه ای بی نظیر از نکات بسیار ظریف و نادر مربوط به آداب و رسوم متداول زمانه خود گشته است. از اینرو، می توان آن را منبع دست اول معتبری برای پژوهش در باب فرهنگ و هنر تاریخی ایران برشمرد. اما از آنجایی که در گذر چندصد ساله، از روزگار بیهقی تاکنون، برخی واژگان نثر وی تغییر معنا داده و یا حتی به کلی فراموش شده اند، پژوهش حاضر با هدف دریافت معنای اصیل واژگان مربوط به حوزه پارچه و لباس در زمان تالیف کتاب و به منظور ایجاد فهم صحیحی از حقایق نهفته در متن آن شکل گرفته است. بر این اساس، پرسش اصلی مقاله به چیستی معنا و مصادیق واژه «جامه» به عنوان یکی از اساسی ترین لغات حوزه مذکور اختصاص یافته است و در جهت دستیابی به آن، با بهره گیری از شیوه تفسیر متن با متن، ابتدا شواهد مستور در روایات تاریخ بیهقی استخراج و سپس با تکیه بر سیاق آنها در متن همان کتاب و یا در صورت نیاز، مقابله با دیگر متون تاریخی و ادبی هم زبان و هم عصر آن، به کشف معانی واژه مزبور پرداخته شده است. نتایج حاصل از این بررسی آشکار می سازد واژه «جامه» برخلاف معنای محدود آن در دوران معاصر ما، نزد فارسی زبانان قرون چهارم و پنجم هجری قمری معنا و کاربردهای وسیع تری داشته و بر مصادیق متنوع تری از جمله منسوجات، فرش و پوشاک دلالت می کرده است.

    کلیدواژگان: تاریخ بیهقی، جامه، پارچه، فرش، پوشاک
|
  • "Reverse Perspective" in New julfa Armenian Miniature Paintings of 17th century
    Abdullah Aghaie * Page 1

    Following the ongoing Iran-Ottoman wars in the early 17th century, a group of Armenians migrated to Iran from their homeland at the command of Shah Abbas. These Armenians mostly settled in New Julfa in Isfahan. The production of illustrated copies has always been important for Armenians, but it has been doubly important for Armenian immigrants. Because in this way and using various styles, they showed their connections with their predecessors. For this reason, the paintings produced in Julfa during the seventeenth century have a considerable stylistic diversity. Gradually, by the end of the seventeenth century, the stylistic unity of these works also increased. In a way, the Julfa School of painting can be considered as the last flourishing of Armenian painting before the decline. The purpose of this study is to investigate the common foundations of the application of "points of view", and the space creation based on these points of view in the paintings of New Julfa in the seventeenth century. This research seeks to analyze how the points of view and construction of a visual space have been combined in the miniature of this school. The concept of "Reverse Perspective", as a form of perspective was employed to analyze the paintings, which is one of the key concept of analyzing visual point of view by Lev Zhegin. For this purpose, miniature painting of this school were examined using a descriptive-analytical method. These paintings were selected from the influential Armenian stylists of that period from the beginning to the end of the seventeenth century, so that they could show the tendencies and stylistic diversity of that school in that period. Thus, the works of Yakob of julfa, Mesrop of Xizan, Hayrapet of julfa, Martiros the priest, Malnazar and Aghapir. Examination of these miniatures revealed that orthogonals in the representation of objects converged not on one horizon but to several regions. In other words, different objects in the image had different points of view. Results of analyzing the paintings of New Julfa, showed the various types of deformation due to the dynamics of points of view. The deformations were reflected either in the summarization of various forms in different combination of views. Indeed, the deformation were visually perceived in the different combinations of forms in Armenian Architecture, convexity of heads and bodies of the created figures, as well as the accretion of supplementary planes to the faces, the suspension of objects and their rotation towards the viewer. Therefore, it can be said that despite the stylistic diversity of the studied cases, the dynamics of point of view has played a major role in the formation of visual space in these paintings. Since the of Florensky and Zhegin's theories about the Reverse Perspective was based on the dynamics of point of view, one can say that the artworks of the New Julfa school generally represent of reverse perspective in the construction of space.

    Keywords: New Julfa Miniature Painting, Armenian Painting, Reverse Perspective, Point of view, Lev Zhegin
  • An Approach to the Historiography of Contemporary Iranian Photography:From the Immediacy of Photograph in 1980s to the Hypermediacy of the Photograph in 2000s
    Shahabeddin Adel *, Aram Mohamadi, MohammadReza Moridi Page 2

    The history of contemporary Iranian photography has so far largely focused on the description of political and social events and their impact on the photography trend. While the description of this process may not be chronological, it must also study the developments of image and visual language of photograph, which itself has been changing along with politics and social life. To this end, in the present article, David Bolter and Richard Grusin's theory of the dual logic of "immediacy" and "hypermediacy" is adopted as an analytical approach.Bolter and Grusin, have categorized media into a spectrum ranging from Hypermediacy to Immediacy. They believe that from Renaissance onward media have had a development and inclination towards immediacy i.e. they have tried to present to their audience a more tangible and accessible realm. Along the above-mentioned spectrum the following could be enumerated; Perspective Painting, Photography, Cinema, Television and Digital Media. The movement towards immediacy or in fact the fluctuation between immediacy and hypermediacy has occurred within each medium as well.The result shows: From the 1980s to the 2000s, photography has changed from “immediacy” to “hypermediacy”, and from “appropriating outer reality” to “reflecting media reality.” Influenced by the Revolution and the War of the 1980s, photography was subdued by the outer reality, became but a channel for transfer, and itself had no opportunity and inclination for self-revelation; which means that in this period, the logic of immediacy was dominant. Photography aims to inform and arouse the audience by creating and strengthening a sense of facing the real time and place. In this decade, the understanding of photography was based on the appropriating outer reality, and the features of photographic imagery stemmed from the structure of reality, but in the following decades, the role of the media in reflecting reality is highlighted, and the experience of the photograph happens with the attitude that we encounter, not with reality, but with mediated and mediatized reality (organized with media), and in some cases only with the media itself. In 1990s, When the social and political upheavals of the mid-1980s had subsided and photographers heeded ordinary subjects in their surroundings, the expressive features of the photographer (style) and the visual characteristics of photos (form) were stressed further, and the medium got ample room for self-expression. In this decade, the academic environment of arts, among other factors, contributed to the logic of hypermediacy as well as immediacy. The new photography approach of the late 1990s was influenced by the political and social atmosphere and transboundary relations in photography. The increase in arts and photography opinion articles, upgrading photography education to the masters degree, and emphasizing the theoretical field have guided photography toward thought-oriented and conceptual approaches, and in turn, self-reflexivity and self-awareness (representations of hypermediacy). In the 2000s, largely influenced by new approaches to photography in the West and with greater attention to theoretical studies of art, photography shifted to self-contemplation and self-reference. This study is descriptive, analytical and qualitative, and using library research.

    Keywords: Historiography of Photography, History of Iranian Photography, Immediacy, Hypermediacy, David Bolter
  • A study of the evolution of rings in the Seljuk, Timurid and Safavid periods
    Alireza Shaykhi *, Elaheh Rezanejad Yazdi, Atiyeh Jahanian Page 3

    Rings have evolved over the centuries with various functions, such as ring, decorative, religious or religious, in people's lives. Rings are one of the exquisite and valuable examples in the art of metalworking that have been made in a variety of forms with a particular style in Iranian history. The present study seeks to identify the form, technique and ornamentation of the rings in three periods of Seljuk, Timurid, and Safavid studies by examining the remnants of rings. So what has the evolution of the rings seen in the form and structure of these three historical periods? And the motifs and inscriptions used reflect what social and religious change in the society at that time? The research approach is qualitative and the research method is descriptive and analytical. Information has been collected by library method, reference to written sources and field method. Qualitative or purposeful sampling method was used for analyzing and achieving the results. Sixty-four rings were studied: twenty-two rings from the Seljuk period, twenty-three rings from the Timurid period, and nineteen rings from the Safavid periodThe investigations made in this research show that the rings in the Seljuk era were a mixture of Sassanid art and Turkish culture dominated by exquisite styles and geometrical forms with delicate animal and human motifs that were very new to the Islamic period and the techniques of construction Casting and sheeting were popular. The Timurid era is an emerging era in making rings with new styles in the Islamic era. The cultural exchanges between China and the Timurid court conveyed elements such as the role of the dragon and the jade stone, then its entry into the art of making the rings of this age and the combination and application of the two (dragon, jade) to create one of the symbols of the power of this lightweight Marie or Became a dragon. Inscriptions in ornamentation of the Timurid rings show a simplification of ornamentation. The inscriptions carved in this period are often in Kufic script and contain themes such as divine names, names of imams and Persian poems that illustrate the influence of this valuable art on social developments and attention to objects. And there is an Iranian in Timurid rule. The light-hearted indentations and the use of jade stone with the inscriptions of persons and claims made their mark on the rings of this period. The Safavid era can be seen from the perspective of Timurid art in the making of a ring with the same style and past, but in the midst of this era, European trade and the presence of European jewelers in court and acquiring experience and knowledge of jewelery techniques had little effect on this Iranian art. Negin Turquoise was very welcomed in this era, and the historiography, the name of the engravers and the names of the Imams became very common, emphasizing the name of Imam Ali (PBUH). In this age, the third and nastaliq lines are abundantly displayed in the ornaments of rings.

    Keywords: Ring, Seljuk, Timurid, Safavid, Form
  • Typology of frame shape and analysis of its effect on the good-establishment of Nastaliq inscriptions in Safavid era monuments
    Farhad Khosravi Bizhaem * Page 4

    A considerable part of the works left in the history of Iranian calligraphy has been created as Inscriptions, in which one of the most widely used scripts is Nastaliq. Nastaliq inscriptions in Safavid architectural decorations has been accompanied by a lot of quantitative and qualitative evolution. One of the aspects to be considered in these works is the shape of the frames of the inscriptions. The form and proportional variety of them has been studied in this research. These frames are created to make a regular and continuous space; Inadvertently, it has influenced some of the calligraphic rules such as good-establishment (contain “rule baseline” and “rule composition”). The questions of this research are as follows: How many types of frame shapes are used in the Nastaliq inscriptions of the monuments of the Safavid era in Iran? And what effect did the shape of the frames have on the calligraphic rules of these works? In order to answer these questions, the Nastaliq inscriptions of Safavid monuments in Iran have been investigated in both library and field studies. In order to prevent the repetition of similar examples, one of each type has been analyzed in conclusion. The results indicate that these works are in the form of two main types of " monolith inscriptions" and "framing inscriptions". Monolith inscriptions of this research can be divided into two mainly groups, square and altar, and framing inscriptions can be divided into three groups: square, Toranj (a kind of Persian medallion) and other shapes. The first type is classified into the six following categories: linear rectangle, framing rectangle, composite rectangle, linear altar, framing altar and composite altar. In framing inscriptions, the frames can be classified into three groups due to their proportion of length and width: compressed frames, medium frames and elongated frames. Based on the analysis of the samples, the effect of the frame on the good-establishment is evident in cases such as: non-adherence to the baseline, multiplicity of baselines and compression of the line. The limited length of the frame causes that calligrapher necessitated to replace letters, ligatures and words in upper or lower text line. In other words, the calligraphers forced to create zone above main ligature zone. This change in baseline consequence the composition factors. For example, because of adding baselines, the classic main position of ligatures and even words maybe changed. In addition, resizing of the ligatures or dots can be observable in the studied cases. One of the other formal changes in these works is modifying the shape of letters or ligatures and usage of unusual shapes. Finally, results show that Toranj framings are more consistent than rectangular frames in terms of the gap between the text and the frame, and in most cases, have resulted in the good-establishment of the inscription.

    Keywords: Safavid Calligraphy, Nastaliq Inscriptions, Inscriptions Frames, Good-Establishment, Nastaliq Base-Line
  • Analysis of Critical Approaches of the Contemporary Iranian Modern Painting in Readout of Traditional Negargari (Persian Painting)
    Mahmood Vatankhah Khaneghah, MohammadKazem Hassanvand * Page 5

    During the early decades of the 14th S.H century, the Iranian nationalist movement inspired the widespread and diverse use of traditional art themes and motifs in contemporary art. Although Iranian painting had been under a process of modernization since the late Safavid period, during the Qajar period and again after the second Pahlavi reached its peak of the conflict, exchange, and interaction. Among them are Iranian nationalism, Westernism, Return to Self, Identityism, Neo-traditionalism, and etc. Furthermore, the interaction of contemporary modernist painters with traditional Negargari (Persian painting or Miniature) has developed in various ways and under different approaches, each of which is rooted in a deeply rooted social and intellectual logic and subject to a wide range of discourses. As a result, these approaches have a specific relation to contemporary developments and social currents in Iran's history. "Critical approaches" are among the most important of these; They are broadly categorized into two groups: "formalist" and "middle eastern"; and have served as a source of inspiration for artists. The two critical approaches developed during two different periods of contemporary Iranian history. Throughout the 20th and 30th decades of the 14th century S.H., the formalist critical approach emerged more with the Saqqakhaneh movement and lasted until the following decades. As the geopolitical evolutions in West Asia took place in the 70th century (2000 BC), the Middle Eastern critical approach also developed and expanded. Thus, as their name suggests, formalist critical approaches focused primarily on formal aspects of traditional Negargari, whereas middle east approaches focused on society and the identities of the Middle East, highlighting their socio-political aspects. Accordingly, this qualitative research has employed a descriptive-analytical approach and has given special attention to critical theory. The aim of this research is to answer the question, 'What is the formulation of the critical encounter of contemporary Iranian painting with traditional Negargari, and what are the characteristics of works inspired by the critical approach? In this study, using library resources and Internet images, we discuss 12 examples of artworks that are related to both formalist and Middle Eastern approaches, in order to examine how the discourse affecting those artworks is framed. Finally, this study shows that the interaction of contemporary Iranian modern painters with traditional Negargari, beyond Westernism or traditionalism, has been formed through various approaches including critical. Moreover, this critical approach includes both formalists and Middle Eastern groups, and each group's works differ in structural or discoursive characteristics. In addition to all this, these features have been praised or criticized both in Iran and internationally. Because of the ambiguity and inaccuracy of the Iranian art economy today, it can serve currents, experts, and institutions that value contemporary art, especially in the field of Iranian modern contemporary painting.

    Keywords: Modern Iranian Painting, Negargari, Critical Approach, Traditional Art, Contemporary Iranian Art
  • A Study on the realm of meanings and examples of “Jama” in Tarikh-i Bayhaqi
    Mohsen Naseri *, Zeinab Saadeqi Page 6

    It is certain to happen that a historical writing contains numbers of facts about the quality of living status of the writer’s era. Some of them may be mentioned clearly in the text and the others may get concealed beyond the stories narrationed. In this regard, Tarikh-i Bayhaqi, one of the most brilliant history books in Farsi, is entitled to be crammed full of those plain and hidden information aforesaid. Thanks to the unique narration approach employed by the author meticulously, in which alongside reporting the main events in an absolutely faithfully way, he described the contexts of themvibrantly and thoroughly in details, including even seemingly insignificant and unimportant incidents. Therefore, his composition is not only a conventional history book, merely confined to the chronicle of rulers and their territories, but a rich resource of precious factual datas belong to the Forth-Fifth/ Tenth-Eleventh centuries. For instance, a wide range of scarce datas about local customs, architecture, clothes and the other humans’ artifact of the epoch, spread amongst the contexts. For this reason, the book Tarikh-i Bayhaqi can be considered a reliable primary source for researches on Irainian historical culture and art issues.But one of the crucial factors that every researcher who aims to explore on this source _and also on the other historical texts_ should ponder, is passing several hundred years from the author’s time until ours. In this long duration, due to several causes such as abolishing the examples and proofs, some of the prose’s words have got changed in the meaning or become completely abandoned and forgotten. Neglecting this vital aspect may lead to misunderstandig or even ignoring some notable facts. So extracting the accurate truths and less misguided datas out of these texts, necessarily needs the original and precise meanings of the words at the exact contexts’ period of time.This essay focuses on the target above for the field of textile and clothing, attempts to scrutinize the literal meanings and examples of the word “Jama” as one of the key main words of the mentioned discipline, throughout the book Tarikh-i Bayhaqi. For this purpose, the method interpreting text by text is employed. At first, the associated evidences covered with anecdotes get pulled out of the text and then relying on their own contexts, and wherever needed juxtaposition with the other historical and literary texts of the same language or epoch, endeavor to comprehend its real sense. In the end, the result of the exploring and comparing clarifies that the word “Jama” despite its mono-meaning in our current days, which refers only to clothes and clothing, amongst the Persian-speakers of the circa Forth-Fifth/ Tenth-Eleventh centuries has had much wider realm of meanings and embodiments and testified to all textile, carpet and clothing

    Keywords: Tarikh-i Bayhaqi, Jama, textile, carpet, clothing